Farvel Papa

Nekrolog: Det er ikke ligefrem hverdag for mig at skrive nekrologer over nogen som helst, men i Pave Johannes Paul II’s (Karol Wojtyla) tilfælde vil jeg gerne gøre en undtagelse, da jeg på mange områder har haft stor respekt for meget af det han gjorde og sagde.

Bl.a. har jeg stor respekt for, at Johannes Paul II turde at tale dikatorer midt i mod og bakke op om den fløjsrevolution, der i sidste ende førte til Murens fald, som hans eget hjemlands befolkning satte i værk oven på likvideringen af to katolske præster – udført af sikkerhedsstyrkrerne under det daværende komunistiske regime.

I 1989 var jeg sammen med mange andre mennesker, draget til Høsterkøb nord for København, for at høre paven tale. At se ham var straks et større problem, da der var samlet så mange mennesker, at det helt kunne minde om en rockkoncert på Gentofte Stadion.

Som åndelig leder har Johannes Paul II også været en inspirator for mange og jeg er sikker på, at vi i det kolde nord sagtens kunne lære af den katolske kirkes passion. Og samtidig kunne vi som protestanter benytte anledningen til at vise respekt over for én af de største åndelige ledere i vores tid. For den katolske kirke, Luther bekæmpede med næb og kløer, findes ikke den dag i dag. Dog vil jeg dog tillade mig at sætte spørgsmålstegn ved den katolske kirkes dyrkelse af bl.a. Jomfru Maria, helgenkåringer osv, hvilket Johannes Paul II selv var en stor tilhænger af.

Det skal blive spændende at se, hvem der kommer til at løfte arven efter en pave, der i den grad forstod at benytte sig af massemedierne for at nå ud til folk. Det være sig TV, radio, internettet osv. Uanset hvad, så vil den nye pave helt sikkert stå i skyggen af den forrige på mange områder.


Farvel til Papa 

Skriv et svar

