Gentager historien sig?

På min sidste feriedag er jeg taget til Malmö (derfor svenske bogstaver), hvor jeg har brugt denne flotte forårsdag til at besöge Malmö Museer, hvor der bl.a. findes en udstilling i Kommendanthuset om Skånsk Nazism, der er ganske tankeväkkende, da den ikke bare giver historisk gemmengang af nazismen under 2. Verdenskrig, men peger helt op til vor tid, hvor fremmedhad er blevet politisk stueren og dermed mere eller mindre accepteret i den brede del af befolkningen – ikke bare i Sverige, men over det meste af Europa. Det har givet visse partier legitim mulighed for at stille op til de enkelte landes parlamenter og derved opnå reel politisk magt (tankeväkkende, ikke sandt).

Hvis man skal väre lidt kynisk, har vi åbenbart ikke gidet af läre historiens grufulde gang, men stille og roligt har mange idag bare accepteret fremmedhad og racisme uden at stätte spörgsmål ved höjrepartiernes reelle politiske baggrund.

Jeg kan kun anbefale at tage turen over Öresund og se udstillingen, der varer frem til 28. august i år. Den sätter nogle tanker igang.

Update: I forbindelse med min tur til Malmø Museer, hvor jeg var inde og se udstillingen “Skånsk Nazism”, købte jeg bogen “Handbok för demokrater”, der er skrevet af de svenske journalister Stieg Larsson og Daniel Poohl og udgivet af Expo. Bogen omhandler hvorledes det ekstreme højre i Sverige udformer sig i dag. Den gør bl.a. opmærksom på, hvordan de militante grupper og organisationer prøver at at få patent på ordet demokrati. Samtidig prøver disse gruppe at kræve rettigheder for svenskere, mens de vil fratage de samme rettigheder for indvandere (frit oversat fra bogens bagside af mig selv).

Skriv et svar

