Mig og H. C. Andersen

Inden nogen som helst begynder at få noget som helst galt i halsen, zå lad mig starte med, at jeg intet har imod selve H. C. Andersen og de værker, som han har skabt. Jeg har selv læst en del af de historier, som han forfattede i sin levetid. Så skulle det ligesom være slået helt fast.

Men, men. Jeg er tilgengæld ved at brække mig massivt over den overeksponering, som H. C. Andersen er udsat for i disse dage, hvor hans 200 års fødeselsdag nærmer sig stærkt. Tænk sig bare, et kæmpe TV-show sendt live til den ganske verden, hvor en masse “stjerner”, som Tina Turner, Jean Michel Jarre og vores egne Safri Duo vil hylde den gamle digter. Helt ærligt, hvorfor ikke gøre brug af de nyere kunstnere, herunder vores egne, som f.eks Nephew, Peter Sommer, Johnny Deluxe. Udefra det store udland er der masser af store navne, som udemærket kunnet bruges, hvis man nu gerne vil ophøje en international digter til pop-ikon.

Skulle selveste H. C. Andersen sidde et eller andet sted og følge med i det igangværende massehysteri omkring hans forestående fødselsdag, er jeg næsten sikker på, manden vil sidde stille og roligt og ryste på hovedet i ren foragelse. For sådan skikker det sig ikke…

Skriv et svar

